KUŹNIA SMAKÓW
Pieprz Kriomielony: Od Waluty do Kulinarnego Skarbu z PROMAR
Starożytni Grecy używali pieprzu jako waluty, w średniowieczu był tak cenny, że nazywano go "czarnym złotem", królowie płacili za niego równowartość w złocie. Dopiero odkrycie drogi morskiej do Indii uczyniło go bardziej dostępnym, ale jego wartość w kuchni pozostała niezmiennie wysoka. Dziś pieprz jest jedną z najczęściej używanych przypraw na świecie. Wprowadzenie technologii kriomielenia pozwala na uzyskanie produktu o niespotykanej dotąd jakości i intensywności.
Wielkanoc, jakiej nie znacie, czyli strząska, dzionie i inne rarytasy.
Polska Tradycja Wielkanocna
W Polsce Wielkanoc to czas spotkań w gronie rodziny przy świątecznym stole. Tradycyjne potrawy odzwierciedlają lokalne smaki i kulturowe dziedzictwo. Na stołach królują jajka - symbol odrodzenia, które są nieodłącznym elementem większości dań. Nie mniej popularny jest chrzan, rzeżucha, żurek z kiełbasą, mazurek czy babka. Jednak nasze kulinarne bogactwo, jest zdecydowanie bardziej zróżnicowane i zaskakujące w zależności od regionu.
Multisensoryczna rola smaku w żywności
Smak odgrywa istotną – multisensoryczną rolę w percepcji żywności, co oznacza, że jest powiązany z innymi zmysłami i wpływa na nasze ogólne doświadczenie spożywania potraw i napojów. Współdziałanie smaku z innymi sensorycznymi aspektami żywności może mieć znaczący wpływ na nasze preferencje, doznania i decyzje konsumenckie.
W nowym cyklu #Know&Share, będziemy się dzielić wiedzą i doświadczeniem, inspirując się nawzajem do nowych odkryć i koncepcji!
Karp – 800 lat historii w nowej odsłonie!
Karp to niewątpliwie jeden z najstarszych bohaterów polskich stawów. Przywołuje na myśl nie tylko smak dzieciństwa, ale także głęboko zakorzenioną tradycję, sięgającą aż 800 lat wstecz. Mimo tego wciąż potrafi miło zaskoczyć i oczarować. Stał się nieodłącznym elementem kulinarnych podróży, nie tylko w okresie świątecznym, ale przez cały rok.
Sos w saszetce – niezbędny dodatek w produktach convenience food
W szybko zmieniającym się świecie poszukiwanie wygody w każdym aspekcie codzienności staje się kluczowe. Dynamiczne tempo życia, zabieganie i brak czasu przekładają się na znaczny wzrost zapotrzebowania na produkty gotowe, które są szybkie, zdrowe i łatwe w przygotowaniu.
Rozmiar nie ma znaczenia
Oferowane przez nas saszetki mogą mieć dowolny rozmiar i gramaturę. Do produktów płynnych proponujemy wielkość od S do XXL o maksymalnej szerokości do 100 mm i długości 120 mm. Porcje jednostkowe w saszetce mieszczą się w przedziale od 1 g do 150 g. Dzięki temu producenci mają możliwość elastycznego dostosowania opakowania do konkretnego typu produktu.
Gęsi Pipek - Kulinarna Perełka Kultury Żydowskiej
Królowa jarmarków na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej
Gęsi Pipek zachwyca na polskich festiwalach i kulinarnych jarmarkach. Przygotowywana według tradycyjnych receptur gęsina, przyciąga tłumy smakoszy np. na regionalnym festiwalu w Lelowie (woj. Śląskie), który poświęcony jest kulturze polskiej i żydowskiej. Na wydarzeniu, goście mogą spróbować tradycyjnych smaków, takich jak Ciulim, Czulent oraz oczywiście Gęsi Pipek. To trzy najbardziej znane potrawy, które z dumą prezentują bogactwo kulinarnej tradycji żydowskiej.
Na głód i dla przyjemności – czyli świat przekąsek
Rynek przekąsek obecnie zaskakuje różnorodnością. Przekąski to niemal stały element naszego codziennego jadłospisu, sięgamy po nie, nie tylko na spotkaniach z przyjaciółmi, ale w chwilach pośpiechu, podróży a także niedużego głodu. Producenci oferują wiele wariantów i nowości, by sprostać oczekiwaniom klientów. Utrudniony dostęp do restauracji w pandemii sprawił, że przekąski zyskały znacząco na popularności. Jak ukształtował się po pandemiczny rynek przekąsek?
MÓZG NA WYSOKICH OBROTACH – O RYBACH I ICH WPŁYWIE NA KONCENTRACJĘ
MÓZG NA WYSOKICH OBROTACH – to jeden z czterech głównych trendów na 2023 rok, ogłoszonych niedawno przez firmę Mintel, eksperta w dziedzinie trendów konsumenckich.
Z przeprowadzonych przez nich badań wyciągnięto wniosek, zgodnie z którym społeczeństwu zależy na optymalizacji wydajności umysłu w pracy i w domu oraz podczas odpoczynku, chcemy dbać o zdrowy umysł, a za najważniejsze cechy mentalnego dobrostanu uznajemy koncentrację i produktywność.
W WIGILIĘ I NA CODZIEŃ – O WARTOŚCIACH KARPIA W DIECIE
Nie sposób ukryć fakt, że karp w większości polskich domów gości na stole jedynie w wigilijny wieczór. Statystyki pokazują, że przeciętnie Polak spożywa w ciągu roku zaledwie 0,6 kg karpia. Dlaczego warto włączyć go do codziennej diety?
Suszone przyprawy i zioła jako źródło ukrytego skażenia mikrobiologicznego.
W temacie suszonych ziół i przypraw znajdziemy wiele informacji dotyczących ich właściwości prozdrowotnych i antyoksydacyjnych. Ciekawym jest fakt, że w procesie suszenia zostaje zahamowany rozwój drobnoustrojów, lecz... nie powoduje on ich całkowitego zniszczenia!
W poniższym wpisie publikujemy opracowanie doktora hab. inż. Piotra Kulawika o ukrytym skażeniu mikrobiologicznym, zapraszamy do lektury!
PROAROMA NATUR PLANT GLAZE - NOWOŚĆ na świąteczny stół
PROAROMA NATUR PLANT GLAZE – CZYSTY SKŁAD
Nowość PROAROMA NATUR PLANT GLAZE, jest to glazura oparta na składnikach bez dodatku „E” do zastosowania na powierzchni wędzonek i kiełbas. Kluczowym składnikiem jest ekstrakt ziołowy, stosowany jako aromat.
Glazura poprawia smak i wygląd produktu gotowego – jednocześnie skracając czas produkcji produktu gotowego.
Bo rybka lubi pływać, czyli śledź w karnawałowej odsłonie
W Polsce jedną z ulubionych przekąsek podczas karnawałowych spotkań jest przepyszny śledź. Kochamy delektować się nimi zarówno od święta, jak i na co dzień. A ponieważ uwielbiamy tworzyć niecodzienne połączenia smakowe, dla dopełnienia karnawałowego menu mamy w swoim zanadrzu aromatyczne zalewy i mieszanki smakowo-dekoracyjne.
Lubię ostro!
Wywiad z Pawłem Sakowskim, Key Account Managerem
- Wśród różnych trendów opisujących zachowania konsumentów na rynku pojawiają się sezonowe mody na określone smaki. Czy mamy w tej chwili jakiś trend wyjątkowo wyróżniający się na tle innych?
- Jest jeden z trendów wyraźnie zyskujący na popularności już od kilku lat. Pamiętam prognozy na rok 2020 zapowiadające wzrost i rzeczywiście, gdy patrzę na wyniki sprzedaży, to prognozy sprawdziły się! Mówię oczywiście o smaku ostrym!
Boczek - wcale nie taki oczywisty!
Rozmowa z Mariuszem Kolano, Senior Key Account Managerem
- Masz bardzo długie doświadczenie w sektorze mięsnym. Czy możesz opowiedzieć coś o zmianach jakie zauważyłeś w tej branży?
- Kiedy 36 lat temu rozpoczynałem swoją pracę zawodową technologia produkcji wędlin cało mięśniowych była na poziomie technologii tradycyjnej. Bardzo pracochłonna, długotrwała i kosztowna. Nie dysponowaliśmy rozwiązaniami technologicznymi, które pozwoliłyby nam zrekompensować straty powstałe w czasie procesu produkcyjnego, zachowując przy tym wysoką jakość gotowego produktu.
Co nas grzeje?
Rozmowa z Katarzyną Bartoszczyk, laborantką
- Jesteś biologiem i chemikiem. Czy fakt, że latem smakują nam inne przyprawy i dodatki smakowe niż jesienią i zimą ma jakieś podstawy naukowe? Czy jest to tylko tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenie?
- To wszystko biologia. Latem używamy tego, co możemy znaleźć na krzaczku w ogródku. Pietruszka, mięta, świeża kolendra. Wychodzimy na balkon i już mamy. Oczywiście latem sprawdzają się także inne dodatki, papryka czy pieprz doskonale pasują do letnich dań z grilla czy zimnych deserów, jak np. truskawki z pieprzem. Jednak gdy za oknem coraz bardziej ponuro, o świeże zioła coraz trudniej zmienia się nasz repertuar smaków i sięgamy po bardziej intensywne i ciężkie aromaty korzenne, jak imbir, cynamon czy goździki.
Kebab moja miłość!
Rozmowa z Cezarym Linke, Key Account Managerem
- Kebab trafił do Polski 20 lat temu i w tym czasie stał się kultowym fast foodem stając na podium obok amerykańskiego hamburgera i włoskiej pizzy.
- Pierwszy bar serwujący kebaba powstał w Polsce w 1998 roku. W ciągu tych 22 lat dorobiliśmy się tysięcy barów i restauracji sprzedających kebaby. Przy czym większość oferty to kebaby „spolszczone”, przystosowane do naszych lokalnych smaków, łączone z typowo polskimi dodatkami jak na przykład ogórki kiszone! Z tureckim oryginałem taka potrawa ma niewiele wspólnego.
Zioła to nie tylko smak!
Przyprawy – jak nazwa wskazuje przeznaczone są do przyprawiania, nadawania smaku i aromatu potrawom. To jest ich główna podstawowa funkcja, i zgodnie z nią są dobierane i komponowane w najróżniejsze mieszanki smakowe. Są zazwyczaj pochodzenia roślinnego – suszone zioła, warzywa, sproszkowane kłącza, nasiona
Droga mleczna
Rozmowa z Michałem Majchrzakiem, Kay Account Managerem
- Promar kojarzony na co dzień głównie z branżą mięsną. A co z ofertami dla producentów z pozostałych gałęzi przemysłu spożywczego?
- Promar posiada także rozbudowaną ofertę dla innych branż. Szerokie portfolio naszych produktów pozwala nam pochwalić się wieloma rozwiązaniami które możemy dedykować dla branży mleczarskiej.
W oceanie możliwości
Rozmowa z Dorotą Krzemińską, Senior Key Account Managerem
- Kilka miesięcy temu rozmawialiśmy na temat silnej pozycji polskiego przemysłu rybnego w ujęciu światowym. Czy mogła byś powiedzieć coś więcej, jak to się stało, że Promar znany ze współpracy z branżą mięsną, zwrócił się w kierunku ryb?
- Przełom nastąpił kilka lat temu. Umożliwiło go powstanie nowego zakładu w Zawierciu z działem R&D i zespołem fachowców w zakresie rozwoju smaków.
50 twarzy papryki
Wywiad z Pawłem Sakowskim, Key Account Managerem
- Papryka, obok pieprzu, jest najczęściej używaną przyprawą na świecie. Co decyduje o jej uniwersalności?
- Mówiąc po prostu papryka, dokonujemy ogromnego uproszczenia. Na świecie hodowanych jest kilka tysięcy gatunków papryki. Różnią się, smakiem, aromatem, kolorem i oczywiście poziomem ostrości.