Na tarasach, nad jeziorem, na działce, nad rzeką czy w ogrodzie? Nie ma znaczenia, gdzie, faktem jest, że trend grillowania zadomowił się w Polsce na dobre. Aż 66% Polaków* deklaruje, że niemal każdy ciepły weekendy spędza na grillu.

Mimo, że wraz z nadejściem jesieni, zakończyliśmy sezon grillowy 2021, w PROMAR już jesteśmy gotowi na nowy sezon 2022 – w końcu dla miłośników grillowania sezon trwa cały rok! Ostatnie dwa lata wprowadziły niemałą rewolucję, zmieniając kulinarne zachowania konsumentów na całym świecie. Największa zmiana to bardzo popularna dostawa do domu i zakupy on-line. Zamknięcie restauracji poniekąd zmusiło nas do gotowania w domu, a zamawianie śniadań, obiadów, kolacji z dowozem do domu stało się normą.

A CO ZATEM NAS CZEKA W 2022 ROKU?

Na świeżym powietrzu
Pandemia sprawiła, że jeszcze bardziej doceniliśmy czas spędzany na zewnątrz na grillach, piknikach czy przyjęciach w ogrodzie. Ma to także swoje odzwierciedlenie w restauracjach, które chcąc poprawić wrażenia konsumentów, a także zapewnić im bezpieczeństwo, aranżują przestrzenie na wolnym powietrzu. Nic dziwnego, że od wczesnej wiosny, aż do późnej jesieni, gdy tylko pogoda sprzyja, w powietrzu nad całą Polską unosi się zapach pieczonego mięsa. 

Polską królową grilla pozostaje kiełbasa wieprzowa, którą podczas biesiadowania wybiera prawie 80% konsumentów. Tuż za nią znajduje się filet z kurczaka, wybierany przez ponad 70% Polaków. Co drugi respondent na grilla wrzuca skrzydełka z kurczaka oraz karkówkę**. 

Koncepcja żywności jako leku
Jak wynika z badania opinii społecznej wykonanego przez UCE Research i Syno Poland, podczas pandemii 40,2% Polaków zmieniło swoje nawyki żywieniowe na lepsze. Dzięki pracy zdalnej i zamknięciu restauracji, zyskaliśmy więcej czasu, by przygotowywać i regularnie spożywać dobrze zbilansowane posiłki w domowym zaciszu. Co więcej, rośnie popularności produktów i przypraw, które zastępują nam leki np. podnoszą odporność czy wspierają regenerację. Zaczęliśmy bardziej dbać o zdrowie swoich jelit, w których znajduje się aż 70% komórek odpornościowych organizmu. Ten trend ma także swoje odzwierciedlenie w grillowaniu. 

Popularność zyskuje kmin rzymski, który nadaje wyrazistości i pikantności. Jako dodatek do potraw ma korzystny wpływ na układ trawienny. Obniża stężenie złego cholesterolu oraz glukozy we krwi, jak również wykazuje właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. 
Nie może tutaj zabraknąć naturalnego antybiotyku, czyli czosnku, który od lat wykorzystywany jest także podczas grillowania. Jest jedną z najbardziej wszechstronnych, leczniczych roślin na świecie. Między innymi pomaga zwalczyć infekcje wirusowe i zakażenia górnych dróg oddechowych, obniża ciśnienie, czy przyspiesza pracę jelit.

Zapachy i zmysły
Kolejny trend, mocno ukształtowany w ostatnim czasie, wiąże się bezpośrednio z naszymi doznaniami podczas jedzenia. Spożywanie pokarmów to teraz także trening węchu i okazja do eksperymentowania z nowymi profilami smakowymi. Smaki grillowe są mocno zróżnicowane i obejmują wachlarz od słodkich, przez pikantne, wędzone czy ziołowe. Wg Jan Miller – redaktor naczelnej działu żywności w   Better Homes & Gardens, domowi kucharze mają silny apetyt na zdrowe sosy i innowacyjne mieszanki przypraw, które zwiększają kreatywność, zabawę, smak i różnorodność. Natomiast nasze badania potwierdzają, że polscy konsumenci najczęściej wybierają na grilla produkty o smakach papryki, czosnku, cebuli i pomidorów**.

Polska smakuje! 
W przeciągu ostatnich lat, Polacy oszaleli - w pozytywnym znaczeniu - na punkcie grilla. Co więcej, wspólne biesiadowanie na świeżym powietrzu z rodziną i przyjaciółmi jest jeszcze bardziej doceniane i praktykowane w ostatnich sezonach. Cieszy także fakt, że rodacy coraz świadomiej wybierają lokalne produkty, które są wyjątkowo smaczne.

Konsumenci mają w czym przebierać - sklepy prezentują bogate oferty, wydzielając nawet specjalne grillowe strefy. Obszerna oferta grillowa PROMARU, zawierająca szereg marynat suchych i płynnych zaspokoi niejedno wymagające podniebienie. Klasyczny smak grillowy oparty na aromacie dymu wędzarniczego z nutą słodkiego syropu klonowego i musztardy czy może nowości inspirowane smakami świata z małych prowincji? 

Nasi technolodzy z chęcią przedstawią pełną ofertę produktów GRILL 2022, zapraszamy do kontaktu!

 

Źródła:
* badanie przeprowadzone przez Agencję Badawczą Millward Brown
** CAWI n=1000

 

 

udostępnij udostępnij

CZYTAJ RÓWNIEŻ

TRENDY I NOWOŚCI W DODATKACH DO ŻYWNOŚCI
30 listopada 2021
TRENDY I NOWOŚCI W DODATKACH DO ŻYWNOŚCI
20 kwietnia 2021
TRENDY I NOWOŚCI W DODATKACH DO ŻYWNOŚCI
14 kwietnia 2021
TRENDY I NOWOŚCI W DODATKACH DO ŻYWNOŚCI
24 marca 2021